Stare mity na temat odżywania się kobiety w ciąży mówią, że ciężarna powinna „jeść za dwoje”, tzn. za siebie i dziecko. Pogląd nie tylko niesłuszny, lecz mogący doprowadzić do pogorszenia zdrowia zarówno matki, jak też dziecka. Efektem takiego myślenia jest najczęściej otyłość pociążowa, które jest trudna do zredukowania nawet wiele lat po ciąży. Ta otyłość była jeszcze nie tak dawno „znakiem rozpoznawczym” młodych matek, szczególnie karmiących, gdyż uznawano, że „jeść za dwoje” powinno się również w okresie karmienia, by mleko matki było bogatsze. Tymczasem wiele badań naukowych, analiza stanu zdrowia matek przed ciążą, w okresie jej trwania i po ciąży wraz z dokładną analizą spożywanych pokarmów zadały kłam tym poglądom. Prawidłowe odżywianie nie powinno oznaczać otyłości, natomiast powinno zaspokoić potrzeby pokarmowe zarówno matki, jak też dziecka.

Ile waży ciąża?

Ciężarne przybierają na wadze. Wynika to po części ze zmian hormonalnych, lecz w głównej mierze z powodu rozwijającego się dziecka w brzuchu. Maluch rośnie, rozszerzają się powłoki brzuszne, a worku płodowym zbierają się wody płodowe oraz łożysko. Dodatkowo, powiększają się piersi, przygotowując się do produkcji mleka.

Na ciężar ciała kobiety w ciąży przy urodzeniu dziecka o prawidłowej masie składa się waga dziecka +3.5 kg, powiększony biust +0.5 kg, dodatkowa krew ok. + 1 kg(1 litr), +0.5 kg łożysko, +1 kg rozciągnięta i powiększona macica, + 1 kg wody płodowe (płyn owodniowy), + 2 kg woda i tłuszcz gromadzony przez organizm jako zapasy ciążowe.

Więc do wagi sprzed ciąży należy doliczyć około 9 kg wagi samej ciąży oraz 2-6 kilogramów przybierania wagi przez ciężarną na skutek zmian hormonalnych.

Oprócz biustu podczas ciąży powiększeniu ulegają biodra (proces naturalny).

Po porodzie, ubytek wagi powinien następować stopniowo (obkurczanie się macicy, odzyskiwanie równowagi hormonalnej), by po 6 miesiącach wrócić do wagi sprzed ciąży, przy prawidłowym odżywianiu się.

Dlaczego kobiety w ciąży tyją?

Pierwszą przyczyną są wspomniane mity na temat rzekomej normy w przybieraniu na wadze, z drugiej strony kobiety nie zauważają sygnałów ostrzegawczych, gdyż ciąża sama w sobie zmienia sylwetkę, więc otłuszczenia bioder i brzucha interpretują jako naturalny objaw ciążowy.

Dodatkowym czynnikiem jest brak ruchu. Wiele kobiet na ten czas rezygnuje z uprawiania sportów i znacznie ogranicza aktywność fizyczną. Częściowo z powodu kolejnych mitów, częściowo z wymagań organizmu w tym czasie. Z większą wagą trudno się poruszać, a czasami dolegliwości ciążowe skutecznie utrudniają dotychczasowy tryb życia.

Największym sprzymierzeńcem tycia w ciąży jest jednak nieprawidłowe żywienie.

Żywienie ciężarnej – ilość czy jakość?

Efekt prawidłowej diety nie polega na zwiększonej ilości jedzenia, lecz dostarczenie obciążonemu organizmowi odpowiednich składników pokarmowych.

Czego nie powinno się jeść w ciąży?

Na liście zakazanych pokarmów powinno się znaleźć to samo, co u osób na co dzień pilnujących zdrowej diety:

  • słodkie wypieki, czyli ciasta i ciasteczka, lody, słodkie napoje gazowane, słodkie przekąski,
  • białe pieczywo,
  • tłuste wędliny, pasztety,
  • duszone lub smażone w głębokim tłuszczy mięsa i ziemniaki
  • bezwzględnie należy zrezygnować z picia nawet niewielkich ilości alkoholu oraz nie wolno palić papierosów

Co powinno się jeść w ciąży?

Należy szczególnie zwracać uwagę na odpowiednie składniki odżywcze, spożywane w ciąży. Szczególnie wskazane są:

  • ryby, które dostarczają białko, fosfor, potas magnez, a ryby morskie również wit. D, B, A oraz jod,
  • jaja, najlepiej gotowane (w ciąży nie wolno jeść surowych jajek),
  • produkty mleczne, szczególnie bogate w wapń,
  • oleje i oliwy roślinne, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz pestki dyni i słonecznika, które dodatkowo poprawiają perystaltykę jelit,
  • owoce i warzywa w nieograniczonych ilościach, jako znakomite źródło witamin, minerałów oraz błonnika,
  • woda – dodatkowa produkcja krwi, płynu owodniowego i wymianę płynów między łożyskiem a matką należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda jest niezbędna zarówno dziecku jak też ciężarnej. Stąd też 2-25 litra wypijanych płynów jest wręcz obowiązkowe.

Co z aktywnością fizyczną?

Kobieta aktywna w ciąży
Źródło: Pexels.com

Jeżeli nie ma szczególnych przeciwwskazań, kobieta w ciąży nie powinna zaniedbać aktywności fizycznej. Rezygnacja ze sportów ekstremalnych siłowni itp jest konieczna, lecz spacery są jak najbardziej wskazane. Dopuszczalne jest również spokojne pływanie, przy uwzględnieniu czystości wody w akwenie.

Odpowiednio skomponowana dieta pomoże w odpowiednim rozwoju dziecka, a kobietę uchroni przed nabraniem niepotrzebnych kilogramów.

 

You might also enjoy:

1 Comment

  1. Oj czasem jest to bardzo trudne, a wręcz niemożliwe. Myślę, że zasadniczą rolę odgrywają tu geny. Ale oczywiście warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach i nie rzucać się na fast-foody czy słodycze ?

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close