Zaburzenia psychiczne mogą mieć różne podłoże, dlatego dotykają wszystkich bez względu na wiek. O stan swojego umysłu warto zadbać szczególnie u schyłku lata, tak by jesienna chandra nie zmieniła się w groźną depresję. W artykule dowiesz się, jakie tajemnice skrywa przed Tobą psychika oraz jak radzić sobie ze złym samopoczuciem. Sprawdzimy także, jakie są choroby psychiczne i przyjrzymy się najdziwniejszym z nich.

To skomplikowane, czyli z czego wynikają kłopoty psychiczne?

Nie można wyróżnić uniwersalnego zestawu przyczyn odpowiedzialnych za problemy ze zdrowiem psychicznym. Na jego stan mają wpływ czynniki biologiczne, psychologiczne i środowiskowe, a w każdym przypadku zła kondycja wywołana może być innym ich zestawem. Ludzka psychika jest bowiem na tyle skomplikowana, że trudno mówić o odkryciu jej wszystkich tajemnic.

Do najpopularniejszych przyczyn chorób psychicznych zalicza się predyspozycje genetyczne, kłopoty z ilością neuroprzekaźników (serotonina, dopamina) w układzie nerwowym, czy wreszcie wpływ środowiska zewnętrznego (rodzina, znajomi, sytuacja życiowa, praca). Skuteczną metodą diagnozy dolegliwości jest konsultacja lekarska, pozwalająca na dobór odpowiedniej terapii. Na podstawie wieloletnich badań można pokusić się o wyróżnienie zaburzeń, z którymi ludzie borykają się najczęściej. Zobacz, jakie są choroby psychiczne występujące wśród społeczeństwa.

Najczęściej występujące choroby psychiczne

Wśród zaburzeń najczęściej dotykających społeczeństwo wymienić można depresję, choroby maniakalno- obsesyjne i nerwice. To także stany lękowe, anoreksja, bulimia, czy autyzm. Można również wyróżnić najdziwniejsze choroby psychiczne, które nie są powszechnie występującymi. To między innymi erotomania, nerwica natręctw, czy kleptomania. Jednakże, aby nie narazić się na zaburzenia, nie wystarczy wiedzieć, jakie są choroby psychiczne, lecz potrafić sobie z nimi radzić. Więcej o chorobach psychicznych dowiesz się z artykułu na http://www.zdrowy-styl-zycia.eu/najdziwniejsze-choroby-psychiczne.

Jak zadbać o własną psychikę? Oto kilka wartościowych porad

Kobieta która dba o swoją psychikę
Źródło: Pexels.com

Osoby zagrożone wystąpieniem u nich zaburzeń psychicznych powinny wiedzieć, jak zmniejszać ryzyko ich rozwoju. Nie chodzi tu jednak o najdziwniejsze choroby psychiczne, lecz o przeciwdziałanie depresji, nerwicy, czy stanom lękowym.

Oto 5 porad, które podpowiedzą, jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

  1. Wygospodaruj czas na swoje pasje. Praca i szkoła bywają stresujące. Ważne, byś w codziennej rutynie znalazł chwilę na coś, co lubisz. Pomoże Ci to utrzymać równowagę psychiczną.
  2. Staraj się zmieniać otoczenie, w którym przebywasz. Rutyna i powtarzalność potrafią dołować. Pamiętaj, by wizyty w pracy i domu urozmaicać wyjściem w inne środowisko. Park, centrum handlowe, galeria sztuki – doświadczaj nowych rzeczy, zbierając energię z otoczenia.
  3. Spróbuj aktywności fizycznej. To jeden z najlepszych sposobów na redukowanie stresu i produkcję endorfin. Jeśli nie lubisz mocnego wysiłku, sprawdź jogę lub medytacje. Ćwiczenia te koją nerwy i uspokajają myśli.
  4. Nie bój się zrywać z ludźmi, którzy źle wpływają na Twoje samopoczucie. Środowisko ma istotny wpływ na to, jak się czujesz. Zamiast pielęgnować relacje z toksycznymi osobami, staraj się je odcinać. Pamiętaj, że to Twoje zdrowie psychiczne powinno być dla Ciebie najważniejsze.
  5. Korzystaj z konsultacji psychologicznych. Nie są one przeznaczone wyłącznie dla osób z jawnymi zaburzeniami. Na wizytę u specjalisty umówić się możesz w przejściowym dołku, po rozstaniu z partnerem, czy utracie pracy. Ważne, by nie dać się pogłębić złej kondycji psychicznej.

Wiesz już, jak dbać o zdrowie psychiczne – pamiętaj jednak, że nie zawsze poradzisz sobie sam z dręczącymi Cię problemami. Zobacz, gdzie szukać pomocy.

Reaguj, zamiast bagatelizować objawy

Niekiedy trudno jest samodzielnie zauważyć zmiany zachodzące w zachowaniu i samopoczuciu. Ludzka psychika jest skomplikowana i niekiedy chory odrzuca wszelkie znaki świadczące o nieprawidłowościach. Jedną z metod na to, jak dbać o zdrowie psychiczne jest słuchanie opinii znajomych. Ci, którzy przebywają z nami na co dzień mogą zauważyć, że dzieje się coś niedobrego.

Gdzie szukać pomocy?

Poza poradniami psychologicznymi, są to także telefony zaufania. Specjalistycznego wsparcia udzielić może także lekarz rodzinny, kierując na odpowiednie badania i sugerując dalsze leczenie. Równowaga psychiczna jest równie istotna, co zdrowie fizyczne, dlatego nie należy jej bagatelizować.

Wiesz już, jak dbać o zdrowie psychiczne i dlaczego nie warto lekceważyć nawet krótkotrwałego pogorszenia się samopoczucia. Zarówno powszechne, jak i najdziwniejsze choroby psychiczne dotknąć mogą Cię w najmniej spodziewanym momencie. Nie bój się prosić o pomoc, gdy sam nie potrafisz sobie z nimi poradzić.

Autor:
Karolina Jedlińska – psycholog, terapeuta, bloger

Link:

  • https://jms.ump.edu.pl/uploads/2011/5/394_5_80_2011.pdf.

 

You might also enjoy:

1 Comment

  1. Zdrowie ducha to podstawa. Jeśli będziemy spokojni na psychice nasze ciało także będzie zdrowsze. Mi pomaga joga ? bardzo mnie wycisza i regeneruje.

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close