W dzisiejszych realiach spotykamy się przede wszystkim z różnego rodzaju poradnikami dotyczącymi odchudzania. Czasami jednak zamiast chudnąć, chcemy przybrać na wadze. Jest to co do zasady oczywiście łatwiejsze, ponieważ nasze organizmy zostały w naturalny sposób zaprogramowane do gromadzenia tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w przypadku kobiet. Czy jednak oznacza to, że odpowiedź na pytanie pod tytułem jak skutecznie przytyć będzie sprowadzała się do rekomendacji częstszych wizyt w fast-foodach? W żadnym wypadku!

Jak zdrowo przytyć: podstawowe informacje

Jak już wspominano, przybieranie na wadze jest procesem łatwiejszym oraz zdecydowanie bardziej przyjemnym, niż spalanie „nadliczbowych” kilogramów. Nie oznacza to jednak, że nie obowiązują w tym zakresie żadne zasady. W pierwszej kolejności musimy pamiętać o naszym zdrowiu. Pożywienie oraz harmonogram codziennej diety, które pozwolą nam zwiększyć wagę, może zarówno bazować na produktach oraz nawykach zdecydowanie niekorzystnych dla zdrowia, jak też uwzględniać produkty o wysokich wartościach odżywczych w odpowiednio dobranych proporcjach.

Co oczywiste, kiedy zastanawiamy się nad tym, jak zdrowo przytyć jedyną opcją jest drugie z wymienionych rozwiązań. Oznacza to, że absolutnie należy unikać takich sytuacji, jak:

  • Przejadanie się (w ten sposób co prawda zyskamy na wadze, jednak jednocześnie doprowadzimy do znacznego obciążenia układu pokarmowego).
  • Spożywanie tzw. śmieciowego jedzenia – co prawda zawiera ono sporo kalorii, jednak poza tym jest praktycznie bezwartościowe dla ustroju a ponadto często bywa solidnie „zaprawione” różnego rodzaju konserwantami, barwnikami i tym podobnymi szkodliwymi substancjami.

Dieta wysokokaloryczna: podstawy

Rekomendowaną oraz najczęściej używaną metodą w celu zdrowego przybrania na wadze jest tak zwana dieta wysokokaloryczna. Jej podstawowym założeniem jest doprowadzenie do nadwyżki kalorii. Mówiąc, nasz organizm będzie przyjmował więcej energii, niż zużywa w trakcie codziennego funkcjonowania.

W przypadku zwykłej dorosłej osoby o standardowym BMI dieta wysokokaloryczna będzie oznaczać zwiększenie dziennej podaży kalorii do poziomu 2500-3000 kcal.

Jadłospis powinien zostać podzielony na 4 a najlepiej 5 mniejszych posiłków, przy czym pamiętamy, aby ostatnich z posiłków był odrobinę lżejszy oraz nie zawierał produktów obciążających układ pokarmowy.

Bardzo ważną rolę odgrywa oczywiście także dobór pożywienia. Była już mowa o tym, czego należy unikać. Do tej listy dodajmy jeszcze słodycze, gazowane napoje, smażone mięso oraz wszelkiego rodzaju słone przekąski.

Co natomiast należy jeść?

Jak zdrowo przytyć
Źródło: Pexels.com

Pamiętajmy o tym, że dieta wysokokaloryczna musi zapewnić naszemu ustrojowi nie tylko samą nadwyżkę kalorii, ale również odpowiednią podaż potrzebnych nam substancji odżywczych. Z tego powodu w skład jadłospisu powinny wejść między innymi:

  • Produkty pełnoziarniste, ziarna lub otręby: są one bogatym źródłem minerałów, kwasów tłuszczowych a oprócz zawierają także błonnik.
  • Chude mięso oraz tłuste, morskie ryby najlepiej poławiane w czystych akwenach(ryby z Morza Bałtyckiego niestety lepiej jest sobie odpuścić).
  • Jajka, maślanki, kefiry oraz jogurty naturalne. Dobrym rozwiązaniem są zwłaszcza jajka na miękko ze względu na wysoką zawartość określonych aminokwasów egzogennych.
  • Czerwone mięso, jednak nie smażone.
  • Kasze, ryż oraz ewentualnie ziemniaki.
  • Owoce oraz warzywa, jednak niekoniecznie warzywa strączkowe.

Dieta wysokokaloryczna a suplementacja

Zastanawiając się nad tym, jak przytyć co jeść możemy wziąć pod uwagę również niektóre z dostępnych na rynku odżywek sportowych. Ciekawą opcją będą przede wszystkim specjalistyczne preparaty proteinowe na noc, które zawierają długo uwalniające się białko. Dzięki temu w trakcie snu nasze mięśnie otrzymują długotrwałą, dozowaną dawkę ważnych protein.

Inna warta uwagi opcja to odżywki typu bulk. Zawierają one węglowodany oraz białka w proporcji 50 do 50. Przy wyborze suplementu należy jednak zwracać uwagę na skład. Nie powinno być w nim np. cukrów ani dodatków w postaci kakao lub mleka w proszku. Białko powinno być dostępne w 3 frakcjach protein serwatkowych: koncentratu, izolatu oraz hydrolizatu

Podsumowanie

Czy więc w ogóle można zdrowo schudnąć? Jak najbardziej tak! Musimy jedynie stosować się do kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o tym, że nabieranie wagi powinno odbywać się stopniowo oraz pod kontrolą. 

You might also enjoy:

1 Comment

  1. Chciałabym mieć ten problem 😀 Człowiek całe życie na diecie, co by nie przytyć, ale jak się okazuje są i osoby, które o tym marzą, a nie są w stanie nawet kilku kilogramów załapać.

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close